سنگ نگاره های نطنز

سنگ نگاره ها کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجای مانده از بشر هستند و از بهترین ابزارهای رمز گشایی ماقبل تاریخ هستند و تنها هنری است که هیچ مرز جغرافیایی برای آن متصور نیست و از بهترین سامانه های رصد گذشتۀ دور هر جامعه هستند.

در سنگ نگاره ها، کهن ترین آثار تاریخی بشر، رمز و رازهای فراوانی نهفته است و از بهترین پنجره های روبه گذشتۀ دور هستند. از طریق آنها می توان از منظره های گوناگون زندگی انسان اعصار کهن را رصد کرد و عمر بعضی از آنها به چهل هزار سال می رسد و بشر تاکنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری بدین قدمت نشده است.بیشترین نقوش تکراری بر روی بوم های سنگی در نقاط ایران بز کوهی است که ریشه در کهن ترین اسطوره های ایران باستانی دارد. بز کوهی که در ادبیات اوستا، در خوان دوم شاهنامه، سفالهای سایت باستانی اریسمان نطنز، فرش ها و زیراندازها و … با اسرار شگفت انگیز حضور دارد. با توجه به اینکه کهن ترین آثار تقدسی ایرانیان و جهانیان در سنگ هایی کشف شده که در این مناطق به قدمگاه (محل های مقدسی که برای آن دیار قابل احترامند)معروف می باشند. این در حالی است که در مناطق مختلف نطنز سنگ نگاره های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به منطقه قدمگاه اشاره نمود.با توجه به اینکه محوطه های سنگ نگاره ها در دنیا به اکو موزه معروف هستند سنگ نگاره های نطنز می تواند به جمع یکی دیگر از ده ها جاذبه منطقه مبدل گردد.

و اینک وظیفه میراث فرهنگی و مردم معرفی سنگ نگاره ها به موسسات تحقیقاتی و سازمان های دولتی و مردم نهاد و ثبت آن به عنوان یکی از مناطق فراموش شده ایران در این خصوص می باشد، تا با حفظ و نگهداری از نابودی این هویت ملی جلوگیری بعمل آید.
منبع: انجمن دوستداران محیط زیست نطنز

همچنین ببینید

قلعه ده آباد

پس از مطلب قلعه کرشاهی باز هم مطلبی زیبا و گزارش تصویری فوق العاده از …

۲ نظر

  1. امیر زارع نسرانی

    man yadame ghadima ke bache boodim to roodkhoneie assoon koli fosil peyda mishod
    kheili ghashang boodan

  2. یادش بخیر قدیمها اون موقع ها که با خانواده می آمدیم نطنز حتما یه سری به رودخونه آسون میزدیم. !!!!!!:( یادش بخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *