امامزاده آقا علی عباس(ع) نگینی در دل کویر

آستان مقدس آقا علی عباس وشاهزاده محمد(ع) در دل کویر و در جوار شهر بادرود قرار دارد فاصله این آستان مقدس تا شهر نطنز حدود ۳۵ کیلومتر و تا مرکز استان اصفهان مسافتی حدود ۱۳۸کیلومتر فاصله دارد و در۶۰ کیلومتری شهر کاشان قرار دارد. روز تاریخی این امامزاده، روز ۲۸صفر است که در محله به عنوان «چهل وهشتم» (۴۸روز بعداز شهادت امام حسین(ع)) مشهور است که در این ایام سیل عظیم زائران به این آستان سرازیرمی‌شوند.

وجود شن‌های تثبیت شده در حاشیه بیرونی امامزاده به همراه درختان گزوتاق ،هنر خاصی به منطقه داده است واوج غرور زائر زمانی است که چشم او به گنبد سر به فلک کشیده‌ای که همچون نگینی در دل کویر می‌درخشد می‌‌افتد و وجودش غرق تماشای هنرنمایی اعجاب انگیز دو لاله پرپر از گلستان فاطمه (س)و دو مروارید درخشان از دریای بی‌کران‌علی‌(ع) می‌‌شود.

نمای داخلی گنبد وبارگاه ملکوتی امامزاده با مهارت بسیار و با طرز زیبا آینه کاری و گچبری شده است .نوشته شدن آیاتی از قرآن مجید برکتیبه ها در اطراف ساختمان حرم مطهر وترکیب بند زیبای محتشم کاشانی از دیگر تزئیات این بنا است.

همه چیز برای رفاه زائران
از مجموع شش صحن بسته در طرح جامع دو صحن جنوبی در جلوی حرم وشمالی در پشت حرم وجود دارد که در اطراف این دو صحن حدود ۴۰۰ باب زائر سرا با ظرفیت‌های مختلف در دو طبقه ساخته شده است. راه‌های ورودی به صحن مطهر از طریق شش درب میسر می‌‌باشد. در ورودی اصلی که روبه‌روی حرم می‌‌باشد در «آقا علی عباس و شاهزاده محمد» نام دارد که در سال ۸۲ این درب تخریب شد و در حال بازسازی به سبک سنتی اسلامی می‌‌باشد باب الرسول، باب علی، باب الزهراء باب الحسن و باب الحسین از دیگر راه‌های ورودی شش گانه به داخل صحن است.
گنبد بزرگ و کاشی‌کاری شده با ارتفاع بیش از ۴۵متر ارتفاع و قطر ۲۳ متر به صورت دو جداره می‌‌باشد. ارتفاع هر مناره از کف بام تا کلاهک ۱۰متر و قطر آن ۵/۲ متر است‌.

شرح حال امامزاده آقا علی عباس وشاهزاده محمد(ع)
در روز چهار شنبه هفتم ربیع الاول سال ۲۰۳ هجری خبر شهادت برادرشان، امام رضا (ع)به این دو بزرگوار رسید از این خبر این دو بزرگوار عمامه خود را از سر برداشته وگریبان‌های خود را چاک زدند وبه عزاداری قیام نمودند. پس از چندی توقف در قلعه باد افشان «باد امروزی» عزیمت مراجعت به وطن خود نمودندکه منافقان به سمع مأمون رسانیدند که برادران امام رضا (ع) اراده خروج دارند وجمع کثیری هم با آنها هم پیمان گشته تا به طوس آمده و انتقام خون برادر خود را بگیرند، مأمون از شنیدن این خبر وحشت کرد و فرمان داد در هر کجا سادات علوی خصوصاً اولاد حضرت موسی بن جعفر را یافتند، به قتل برسانند.

وقتی که امامزاده‌گان از قریه باد افشان در حال کوچ بودند لشکر مأمون رسیده وچندین شبانه روز آن بزرگواران را در محاصره داشتند وآب و نان را از ایشان و اصحابش منع کرده و تیغ‌های آتشبار کشیده و اصحاب را به شهادت رساندند.
آن دو بزرگوار در نیمه شب از قریه باد افشان بیرون آمدند تا از شر لشکر مأمون رهایی یابند و به وطن خود باز گردند، اما راه را گم کرده و صبح دم خود را پشت حصار قلعه باد افشان دیدند در این لحظه آن دو بزرگوار فرمودند انا لله وانا الیه راجعون

جسد مطهر این دو بزرگوار چندین شبانه روز در آن بیابان روی ریگ افتاده و کسی جرأت نمی کرد آنها را دفن کند تا اینکه زنان خالد آباد به تدفین آن دو بزرگوار پرداختند و مردان هم تعصب نموده و به کمک آنها شتافته و آن دو عزیز را در بقعه‌ای که اکنون بارگاه مجلل ایشان است به خاک سپردند.

وجود پر خیر و برکت این دو امامزاده در این مکان همچون نگینی در دل کویر گرم وخشک، عامل خیر و برکات و رونق این منطقه بوده وباعث افتخار و روشنی دل مردمان صمیمی آن است؛ جای شک نیست که این امامزاده منسوب به امام هفتم (ع)می باشد و پیوسته محل ظهور کرامات و مرکز استجابت دعاوشفای بسیاری از مریضان بوده و هست، ومشتاقان زیادی را به سوی خود کشانده و از راه‌های دور و حتی کشور‌های خارجی جهت زیارت این دو بزرگوار به این بارگاه ملکوتی قدم می‌‌گذارند‌.

مریم شریعتی

همچنین ببینید

قلعه ده آباد

پس از مطلب قلعه کرشاهی باز هم مطلبی زیبا و گزارش تصویری فوق العاده از …

۲ نظر

  1. با سلام
    با توجه به اينكه من در رشته گردشگري تحصيل مي كنم سايتهاي شما تصاوير خوبي كه بتونه امامزاده را بيشتر بشناسونه نداره اگر نگيني در دل كوير پس كويرش كو؟ بهتره كه تصاوير كوير استفاده بشه سعي كنيد عكسهاي دهه هاي قبل را به تصوير بكشوني من از ديدن سايتهاي بادرود كلا راضي نيستم چون همشون پر ايراده

  2. اهل همان کویر

    اولا شما که تا حالا به بادرود سفر نکردی و امامزاده رو ندیدی خواهشا نگو کویر نداره من بچه ی بادرودم تا حالا هزاران بار هم به امامزاده رفتم و قطعا دیدم که تو دل کویر هستش حالا شاید عکاس نتونسته از کویر عکس بگیره شما هم زود قضاوت کردی درضمن بعضی از وب سایت های بچه های بادرودی از خیلی از بقیه ی وب سایت ها بهتره،احیانا شما کارشناسی که میگی این وب سایت ها ایراد داره؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *