پدر حافظ شیرازی اهل سرشک نطنز

به مقدمه کتابی بنام “غزليات شمس الدين محمد حافظ به ترتيب حروف الفبا” به تصحيح “غلامرضا خان امير مظاهری” برخوردم که شرح مختصري از زندگی حافظ و مهاجرت خانواده او از نطنز به شيراز ارايه شده است.

در این خلاصه علت مهاجرت خانواده حافظ شیرازی از نطنز به شیراز، کم آب شدن سرشک به علت خریدن آبهای قنات منطقه توسط مرحوم سید حسن واقف و تغییر مسیر آب از سرشک به افوشته عنوان شده است.

تناقضی که اینجا وجود دارد اینکه خواجه شمس الدین حافظ شیرازی شاعر قرن هشتم (727-792 هـ.ق) بوده و مرحوم سید حسن واقف عارف قرن نهم (786ـ 868 هـ.ق) بوده است و مرحوم واقف در اواخر عمر حافظ بدنیا آمده است.

اینکه اصلیت پدر حافظ اصفهانی بوده است مورد قبول بسیاری است(*) بدین ترتیب جستجویی کرده و به این نکته رسیدم که پدر حافظ را اهل شهر “تودشک” بخش کوهپایه اصفهان می شناسند. نکته جالب اینکه “سرشک” و “تودشک” بر یک وزن هستند و شاید صرفنظر از مطلب فوق در مورد علت مهاجرت خانواده حافظ، اینکه واقعا اجداد حافظ اهل سرشک نطنز باشند دور از واقع نباشد و این جای بحث دارد.

شایسته است اندیشمندان شهرستان و نیز جناب غلامرضا خان امير مظاهری نویسنده کتاب دلایل و اطلاعات بیشتری را جستجو و ارائه نمایند.

تصاویر مقدمه این کتاب در ادامه آمده است:

همچنین ببینید

گزارش تصویری مراسم ۲۸ صفر در شاهزاده سلطان حسین(ع)

مراسم عزاداری سالروز رحلت جانسوز پیامبراکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در روز ۲۸ …

۸ نظر

  1. پیش از اینت بیش از این اندیشهٔ عشّاق بود
    مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود
    یاد باد آن صحبت شبها که با نوشین‌لبان
    بحث سرّ عشق و ذکر حلقهٔ عشّاق بود
    پیش ازین کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند
    منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود
    سایهٔ معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد
    ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود
    حسن مهرویان مجلس گرچه دل می‌برد و دین
    بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود
    شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد
    دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود

  2. اینکه اصلیت پدر حافظ اصفهانی بوده است مورد قبول بسیاری است(*) بدین ترتیب جستجویی کرده و به این نکته رسیدم که پدر حافظ را اهل شهر “تودشک” بخش کوهپایه اصفهان می شناسند

    salam. aya mitavaneed lotfan
    a) manba’ (ya manab’e) een tahghigh
    va
    b) nam-e fe’li va mahal-e
    bakhash-e “koopa” (koohpayeh) va
    shahr-e (ya abadi-e) “tudashk” ra dar naghsheh fe’li-e ostan-e esfahan zekr farmayeed. mamnoon

    • محمد رضا صفری

      لینک منابع در نوشته قرار دارد و یکی از بهترین منابع در مورد حافظ این لینک می باشد. لینک کتاب فوق نیز اینجا می باشد.
      در مورد تودشک هم به اینجا مراجعه کنید.
      با توجه به اینکه در آن زمان منطقه نطنز از جمله بلاد با دانشمندان و عرفا مشهور بوده که تعدادی از آنها در اینجا موجود است، پس امکان سرشکی بودن ایشان دور از واقعیت نیست و مطالب نویسنده در مقدمه کتاب قابل تامل و تحقیق است.

  3. سایت امام زاده

    در مورد شرحی که در این سایت درباره پیشگفتار کتاب غزلیات شمس الدین محمد حافظ نوشته است، به اطلاع می رساند که تاریخ تولدی که ذکر شده مربوط به سید حسن واقفی، فرزند سید قاسم و سید علی، نبیره مرحوم سید حسن واقف می باشد.

  4. با عرض سلام و خسته نباشید.
    برخی از نظرات خویش را در ” روزکار یک ادیب ” در قسمت ” زادگاه من سرشک ” در وبلاگ ” گنجینه قوام ” آورده ام و تصویری از شجره نامچه امامزاده سید محمد … از نوادگان امام سجاد ( ع )را به نقل از ” سراج الانساب ” درج نموده ام . در صورت تمایل مطالعه فرمایید. موفق باشید

  5. بنده خودم هم اهل سرشکم و هم در این مورد تحقیقات بسیاری انجام داده ام.ولی در تمامی تحقیقات به این مطلب برخوردم که پدر حافظ اهل اصفهان بوده واین که در کدام منطقه از اصفهان زندگی می کرده اطلاعات بیشتری در دست نیست.
    نویسنده کتابخواسته با یکسان بودن اسم پدر حافظ ونام یکی از قنات های سرشک مسئله را طوری دیگر جلوه دهد.
    متاسفانه این اشتباه به اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بر میگردد که چرا تحقیق نکرده مجوز چاپ چنین کتاب هایی را می دهند که اعتبار تاریخ ایران را زیر سوال می برند.
    موفق باشید

  6. غلام رضا خان امیرمظاهری

    وزارت ارشاد بامطالعه ی کافی اجازه ی چاپ این کتاب (حافظ)را داده است و متاسفانه اظهارات شما ناشی از عدم اطلاع کافی از تاریخ است

  7. با سلام
    در مورد مطلبی ک اقای امیر مظاهری نوشتند دکتر غلامی تحقیقات بسیاری انجام دادند
    حال اینکه جناب امیر مظاهری نوشتند ک از نوادگان اقا محمد عموی حافظ شیرازی هستند ک این جای تامل بسیاری دارد
    و اینکه داستان های زیادی از قدیمی های سرشک مربوط به کوه میر قوئه ک نمیدونم تلفظ درستش چی هست شنیدم ک میگن موقع مهاجرت سرشکی ها بخاطر خشکسالی از پشت این کوه راهی اصفهان و شیراز شدند وهنگام مهاجرت به خاطر اطلاع سایر مردم قو کشان از پشت این کوه گذر کردن و بواسطه این حکایت نام این کوه را میرقوئه گذاشتند

پاسخ دادن به محمد رضا صفری لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *