آتشکده نطنز

آتشکده نطنز از آتشکده‌های چهارتاقی است که قدمت آن را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند. این بنا در کوچه پشت مسجد جامع نطنز در باغی موسوم به باغ امام جمعه قرار دارد. در حال حاضر توسط خانه‌های خالی از سکنه اطراف احاطه شده است. از بالای بام مسجد جامع و همچنین از کنار مسجد به راحتی می‌توان بقایای گنبد فرو ریخته آن را دید.
بقایای بنای چهارتاقی بر روی سکویی به ارتفاع حدود ۵/۲ متر از زمین قرار گرفته است. در حال حاضر دو جرز شمالی به صورت منفرد و دو جرز جنوبی همراه با یک تاق قرار دارند. بخش جنوبی بنا به دیوار خانه‌های مجاور چسبیده است و در دیوار غربی آن هنوز آثار در یکی از منازل که به آن متصل بوده دیده می‌شود. بخش شمالی و غربی اما بصورت آزاد مانده و توسط باغ و زمین کشاورزی احاطه شده است.
چهارتاقی محوطه‌ای در حدود ۱۲۲ متر را اشغال کرده است. از چهارتاق، چهار جرز آن بر روی دو سکو، که یکی بر فراز دیگری ساخته شده دیده می‌شود.
سالم‌ترین قسمت بنا ضلع جنوبی آن است که در آن جا دو گوشواره از چهارتاق، و یکی از تاق‌های چهارگانه باقی مانده است. مصالح به کار رفته در این بنا از قلوه سنگ رودخانه‌ای و ملات گچ و خاک می‌باشد. برای کلاف کشی تاق‌ها الوار چوبی به کار رفته و از اندود گچ و کاهگل در پوشش بنا استفاده گردیده. بر روی لایه نازکی از گچ آثار رنگ آمیزی وجود دارد.
در زیر این لایه گچی اندود کلفتی از کاهگل وجود دارد و کاه درون اندود را موریانه خورده است. احتمالاً این آثار رنگ آمیزی متعلق به دوره‌های بعدی بوده که آتشکده کاربرد اولیه خود را از دست داده بوده است. در واقع شاید بتوان گفت مربوط به زمانی است که مسجد دوره آل بویه در نزدیکی آن ساخته شد.

کهنسالان محل به نقل از پیشینیان اظهار داشته‌اند که در داخل محوطه آتشکده آثار قبوری وجود داشته که مالکین زمین‌های اطراف آنها را محو نموده‌اند. پس بعید نیست که از این مکان در دوران آل بویه به عنوان آرامگاه استفاده شده باشد.

در سال ۱۳۲۰ هنگام نوسازی خانه شخصی به نام حاج جعفر مهربانی واقع در جنوب آتشکده، چاهی در حیاط حفر شد. این چاه به کانال زیر زمینی که ابتدا و انتهایش نامعلوم بود برخورد کرد و در گود برداری حیاط نیز به گودالی با پوشش گچ مواجه گردیدند که مجددا آن را با خاک پر کردند.این اثر در ۱۸ تیرماه ۱۳۱۱ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

همچنین ببینید

قلعه ده آباد

پس از مطلب قلعه کرشاهی باز هم مطلبی زیبا و گزارش تصویری فوق العاده از …

یک نظر

  1. سلام من دانشجوی رشته معماری ازاد نطنزم از اطلاعاتی که به من دادید تشکر میکنم.همه چیز خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *